Gruaja nga aspekti i krijimit.
Se askush nuk bart peshėn e (mėkatit) tjetrit. Dhe se njeriut nuk i takon tjetėr vetėm se ajo qė ka punuar.*
Krijimi i gruas sipas Biblės
Sipas Biblės krijimi i nėnės Havė ndodhi kėshtu:Atėherė Zoti, Perėndi e vuri njeriun nė njė gjumė tė rėndė. Gjatė gjumit i nxorri njė brinjė dhe vendin e saj e mbushi me mish. Nga brinja qė i mori njeriut, Zoti Perėndi bėri gruan dhe ia solli njeriut. Kur e pa njeriu, tha: Mė nė fund ja njė tjetėr nga gjinia ime - eshtra e nxjerrur nga eshtra ime dhe mishi i nxjerrė nga mishi im. Grua e ka emrin sepse nga njeriu doli.
Nė Dhiatėn e Vjetėr, (Zanafilla: 3), nga druri i ndaluar i Xhennetit, gjarpėri e detyroi Havėn ta lėshojė rrugėn (e drejtė). Sė pari Hava, pastaj me insistimin e saj, Ademi hėngrėn nga pema e ndaluar. Dhe nė freskun e ditės, duke shėtitur nėpėr kopsht, kur dėgjuan zėrin e All-llahut, Ademi dhe gruaja e tij, u fshehėn ndėrmjet drunjėve tė kopshtit, duke i ikur ballafaqimit me Zotin. Kur e pyeti Zoti Ademin pėrse hėngri fruta nga druri i ndaluar, ai tha: Gruaja qė ma fale si shoqe, mė dha (frute) nga ky dru dhe unė i hėngra. Atėherė All-llahu iu drejtua Havės: Do ti shtoj mundimet e shtatzanisė, me mund do tė lindėsh fėmijė dhe do tė jesh e lidhur me burrin tėnd, e ai do tė ketė pushtet ndaj teje-E Ademit i tha: Pasi e dėgjove gruan edhe pse tė urdhėrova tė mos hash nga druri i ndaluar, ti hėngre, prej sot ėshtė e mallkuar toka pėr shkakun tėnd...
Fajin qė Bibla ia ngarkoi sė pari Havės e pėrmes saj Ademit, si mėkate tė prindėrve tė parė, sipas besimit tė tyre nga tė gjitha anėt bartet prej gjenerate nė gjeneratė. Pėr kėtė arsye tė gjitha gratė e botės janė tė njollosura dhe tė gabueshme.
Krijimi i gruas sipas Islamit
Ajeti nga Kurani Famėlartė qė flet pėr krijimin e gruas ėshtė si vijon:
O ju njerėz, ! Keni frikė Zotin tuaj qė ju ka krijuar prej njė veteje (njeriu) dhe nga ajo krijoi palėn (shoqen) e tij, e prej atyre dyve u shtuan shumė burra e gra. Dhe keni frikė All-llahun nė emėr tė Cilit pėrbetoheni... !
Nė hadithin e Pejgamberit a.s. ėshtė thėnė:
Dėgjoni porosinė time, ndaj grave bėjuni tė kujdesshėm, sepse ato janė tė krijuara nga brinjtė. Briri anėn mė tė lakuar e ka pjesėn e epėrme. Po deshe ta drejtosh, ai do tė thyhet, e po e le ashtu siē ėshtė, do tė ngelė i lakuar. Dėgjojeni pra porosinė time pėr gratė!
Hadithi i lartpėrmendur flet pėr atė se gruaja sipas natyrės ėshtė nervoze dhe si e tillė ajo nuk mund tu pėrgjigjet tė gjitha kėrkesave tė burrit. Pėr kėtė arsye me tė duhet sjellur nė mėnyrė xhentile, tė mos nėnēmohet dhe tė pranohet ashtu siē ėshtė. Kjo mund tė hetohet edhe nė njė hadith tjetėr:
Gruaja ėshtė si briu, nėse dėshiron ta drejtosh, ai thyhet, e nėse dėshiron tė jetosh nė lumturi, duhet tė pajtohesh me shėrbimet e saj.
Kur flitet pėr drurin e ndaluar nė Xhennet, nė Kuranin Famėlartė rrėfimi u takon dy personave. Djalli, edhe Ademit edhe Havės u fali luhatje (dyshim), i bėri tė jenė tė ndryshueshėm dhe i detyroi tė shėrbehen nga Druri i ndaluar. Madje edhe nė suren Ta-ha (ajetet 116-122) ėshtė treguar se Ademi ishte bashkėbisedues i vėrtetė i Zotit dhe person me pėrgjegjėsi, meqė pranoi urdhėrin e All-llahut madje edhe ndalesat. Ai ka mundur ta detyrojė Havėn pėr njė sjellje tjetėr.
Sėshtė gjarpėri ai qė i bėri tė dyshojnė Ademi dhe Hava. Ai qė i shtyu ishte shejtani. Fahreddin Raziu, nė tefsirin e vet e mohon rrėfimin pėr gjarpėrin.
Feja Islame gabimin e prindėrve tė parė e shikon me njė tolerancė tė madhe. Sėshtė ky ndonjė gjunah (mėkat) qė nuk falet, sėshtė kjo ndonjė njollė pėr njerėzinė. Sėshtė ajo siē ėshtė filozofuar nė krishterizėm dhe siē ėshtė shpjeguar nė Bibėl. Ėshtė e vėrtetė se Ademi ka gabuar, por kėrkoi falje.
Ai ia fali (gabimin). Ai ėshtė Mėshirues dhe Pranues i pendimit.
Lidhur me gabimin e njeriut tė parė, muslimanėt kanė mendim krejt tjetėr nga mendimi pesimist i tė krishterėve. Largimi i Ademit a.s. nga Xhenneti dhe zbritja e tij nė botė me urdhėr tė All-llahut xh.sh. ėshtė njė bėmirėsi. Me kėtė bota nuk u mallkua, por iu mundėsua qė tė banohet. U bė skenė e civilizimeve tė shumta. Sa tė dėrguar i ka bartė nė kurriz dhe i ka ruajtur. I Dėrguari a.s. thotė kėshtu:
Dita mė fatlume nė tė cilėn lind dielli ėshtė dita e xhumasė, ėshtė kjo dita kur u krijua Ademi. Atė ditė u vendos nė Xhennet dhe pikėrisht atė ditė u pėrjashtua nga ai. Edhe Dita e Gjykimit do tė ndodhė ditėn e xhuma.
:
Qėllimi i kėtyre tė thėnave nuk ishte ta arsyetojė mėkatin, por ta lavdėrojė pendimin, e me tė edhe kthimin kah Krijuesi.
Feja Islame me asgjė nuk e fajėson gruan e parė, nėnėn tonė Havėn. Gabimin e prindėrve tė parė nuk pranon se pėrcillet mbi fėmijėt e tyre dhe gjeneratat qė pasojnė. Nė Kuran rreth kėsaj thuhet:
Ishin ata njė popull besimtar. Erdhėn e shkuan. Tėrė atė qė fituan ėshtė e tyre, ndėrsa e juaja ėshtė ajo qė ėshtė e juaja. Ju nuk do tė pėrgjigjeni pėr veprat e tyre.
Se askush nuk bart peshėn e (mėkatit) tjetrit. Dhe se njeriut nuk i takon tjetėr vetėm se ajo qė ka punuar.*
Krijimi i gruas sipas Biblės
Sipas Biblės krijimi i nėnės Havė ndodhi kėshtu:Atėherė Zoti, Perėndi e vuri njeriun nė njė gjumė tė rėndė. Gjatė gjumit i nxorri njė brinjė dhe vendin e saj e mbushi me mish. Nga brinja qė i mori njeriut, Zoti Perėndi bėri gruan dhe ia solli njeriut. Kur e pa njeriu, tha: Mė nė fund ja njė tjetėr nga gjinia ime - eshtra e nxjerrur nga eshtra ime dhe mishi i nxjerrė nga mishi im. Grua e ka emrin sepse nga njeriu doli.
Nė Dhiatėn e Vjetėr, (Zanafilla: 3), nga druri i ndaluar i Xhennetit, gjarpėri e detyroi Havėn ta lėshojė rrugėn (e drejtė). Sė pari Hava, pastaj me insistimin e saj, Ademi hėngrėn nga pema e ndaluar. Dhe nė freskun e ditės, duke shėtitur nėpėr kopsht, kur dėgjuan zėrin e All-llahut, Ademi dhe gruaja e tij, u fshehėn ndėrmjet drunjėve tė kopshtit, duke i ikur ballafaqimit me Zotin. Kur e pyeti Zoti Ademin pėrse hėngri fruta nga druri i ndaluar, ai tha: Gruaja qė ma fale si shoqe, mė dha (frute) nga ky dru dhe unė i hėngra. Atėherė All-llahu iu drejtua Havės: Do ti shtoj mundimet e shtatzanisė, me mund do tė lindėsh fėmijė dhe do tė jesh e lidhur me burrin tėnd, e ai do tė ketė pushtet ndaj teje-E Ademit i tha: Pasi e dėgjove gruan edhe pse tė urdhėrova tė mos hash nga druri i ndaluar, ti hėngre, prej sot ėshtė e mallkuar toka pėr shkakun tėnd...
Fajin qė Bibla ia ngarkoi sė pari Havės e pėrmes saj Ademit, si mėkate tė prindėrve tė parė, sipas besimit tė tyre nga tė gjitha anėt bartet prej gjenerate nė gjeneratė. Pėr kėtė arsye tė gjitha gratė e botės janė tė njollosura dhe tė gabueshme.
Krijimi i gruas sipas Islamit
Ajeti nga Kurani Famėlartė qė flet pėr krijimin e gruas ėshtė si vijon:
O ju njerėz, ! Keni frikė Zotin tuaj qė ju ka krijuar prej njė veteje (njeriu) dhe nga ajo krijoi palėn (shoqen) e tij, e prej atyre dyve u shtuan shumė burra e gra. Dhe keni frikė All-llahun nė emėr tė Cilit pėrbetoheni... !
Nė hadithin e Pejgamberit a.s. ėshtė thėnė:
Dėgjoni porosinė time, ndaj grave bėjuni tė kujdesshėm, sepse ato janė tė krijuara nga brinjtė. Briri anėn mė tė lakuar e ka pjesėn e epėrme. Po deshe ta drejtosh, ai do tė thyhet, e po e le ashtu siē ėshtė, do tė ngelė i lakuar. Dėgjojeni pra porosinė time pėr gratė!
Hadithi i lartpėrmendur flet pėr atė se gruaja sipas natyrės ėshtė nervoze dhe si e tillė ajo nuk mund tu pėrgjigjet tė gjitha kėrkesave tė burrit. Pėr kėtė arsye me tė duhet sjellur nė mėnyrė xhentile, tė mos nėnēmohet dhe tė pranohet ashtu siē ėshtė. Kjo mund tė hetohet edhe nė njė hadith tjetėr:
Gruaja ėshtė si briu, nėse dėshiron ta drejtosh, ai thyhet, e nėse dėshiron tė jetosh nė lumturi, duhet tė pajtohesh me shėrbimet e saj.
Kur flitet pėr drurin e ndaluar nė Xhennet, nė Kuranin Famėlartė rrėfimi u takon dy personave. Djalli, edhe Ademit edhe Havės u fali luhatje (dyshim), i bėri tė jenė tė ndryshueshėm dhe i detyroi tė shėrbehen nga Druri i ndaluar. Madje edhe nė suren Ta-ha (ajetet 116-122) ėshtė treguar se Ademi ishte bashkėbisedues i vėrtetė i Zotit dhe person me pėrgjegjėsi, meqė pranoi urdhėrin e All-llahut madje edhe ndalesat. Ai ka mundur ta detyrojė Havėn pėr njė sjellje tjetėr.
Sėshtė gjarpėri ai qė i bėri tė dyshojnė Ademi dhe Hava. Ai qė i shtyu ishte shejtani. Fahreddin Raziu, nė tefsirin e vet e mohon rrėfimin pėr gjarpėrin.
Feja Islame gabimin e prindėrve tė parė e shikon me njė tolerancė tė madhe. Sėshtė ky ndonjė gjunah (mėkat) qė nuk falet, sėshtė kjo ndonjė njollė pėr njerėzinė. Sėshtė ajo siē ėshtė filozofuar nė krishterizėm dhe siē ėshtė shpjeguar nė Bibėl. Ėshtė e vėrtetė se Ademi ka gabuar, por kėrkoi falje.
Ai ia fali (gabimin). Ai ėshtė Mėshirues dhe Pranues i pendimit.
Lidhur me gabimin e njeriut tė parė, muslimanėt kanė mendim krejt tjetėr nga mendimi pesimist i tė krishterėve. Largimi i Ademit a.s. nga Xhenneti dhe zbritja e tij nė botė me urdhėr tė All-llahut xh.sh. ėshtė njė bėmirėsi. Me kėtė bota nuk u mallkua, por iu mundėsua qė tė banohet. U bė skenė e civilizimeve tė shumta. Sa tė dėrguar i ka bartė nė kurriz dhe i ka ruajtur. I Dėrguari a.s. thotė kėshtu:
Dita mė fatlume nė tė cilėn lind dielli ėshtė dita e xhumasė, ėshtė kjo dita kur u krijua Ademi. Atė ditė u vendos nė Xhennet dhe pikėrisht atė ditė u pėrjashtua nga ai. Edhe Dita e Gjykimit do tė ndodhė ditėn e xhuma.
:
Qėllimi i kėtyre tė thėnave nuk ishte ta arsyetojė mėkatin, por ta lavdėrojė pendimin, e me tė edhe kthimin kah Krijuesi.
Feja Islame me asgjė nuk e fajėson gruan e parė, nėnėn tonė Havėn. Gabimin e prindėrve tė parė nuk pranon se pėrcillet mbi fėmijėt e tyre dhe gjeneratat qė pasojnė. Nė Kuran rreth kėsaj thuhet:
Ishin ata njė popull besimtar. Erdhėn e shkuan. Tėrė atė qė fituan ėshtė e tyre, ndėrsa e juaja ėshtė ajo qė ėshtė e juaja. Ju nuk do tė pėrgjigjeni pėr veprat e tyre.